door: Vivienne Westerhoud. Voor Nyon maakte ik onlangs een interview met alweer een tevreden klant van OrderWriter, de inkoop app voor retailers in de modebranche. Over het succes van de mannen van ‘schoenendroom’ Shoebaloo mocht ik een verhaal schrijven. Onlangs gepubliceerd op schoenvisie.nl.
Shoebaloo, het succes van een dreamteam
De winkels van Shoebaloo zijn avant-gardistisch, zelfs bijna futuristisch ingericht. Ze hebben allemaal een eigen stijlconcept en identiteit. De klant stapt als het ware in een andere wereld om ook schoenen te zien en kunnen kopen die verre van ‘gewoon’ zijn. Een fenomeen in schoenmode land. Wat is het geheim van hun succes?
Liefde voor schoenen
Ik spreek Marlon Streim, huidig directeur van Shoebaloo en zijn broer Daan Streim, die samen als tweede generatie dit bijzondere bedrijf runnen. Met de paplepel ingegoten door hun ouders die veertig jaar geleden de eerste Shoebaloo schoenenzaak openden aan de Westerstraat in Amsterdam. En daarbij maak ik kennis met Martin van Klaveren. Hij werkt al 34 jaar bij Shoebaloo. Deze man houdt echt van schoenen. “Toen ik vijf jaar werd, vroeg ik voor mijn verjaardag een paar mooie schoenen aan mijn ouders”. Martin’s ogen gaan stralen als hij het woord krijgt en over schoenen mag praten. Op de vraag waarom een schoenenzaak als Shoebaloo zo succesvol is, krijg je goeddeels antwoord als je deze man over zijn vak hoort praten. Zoals je bij de X-factor de ‘noodzaak om te zingen’ wilt horen, straalt deze man ‘de noodzaak om bijzondere schoenen bij het publiek te brengen’ uit.
Geen mainstream maar trendsetter
Marlon:’’Wij houden ons niet bezig met mainstream schoenenhandel. Naast de grote merken in het topsegment zijn wij altijd op zoek naar jonge ontwerpers.” Martin gaat op het puntje van zijn stoel zitten: “Er is echt niets leuker dan ergens in Europa op een kleine zolderkamer een ontwerper ‘ontdekken’”. Als ik hen vraag hoe zij weten welke schoenen een succes zullen worden, wijzen zij naar Martin. “ Ja” zegt hij. “Ik weet niet wat het is. Ik zou echt geen schoen kunnen maken, maar als ik een model zie, dan weet ik gewoon of het goed is of niet.” Marlon beaamt de goede blik van Martin. “Martin kan trends voorspellen. En soms ook zetten wij met zijn keuze zelf de trend.”
De OrderWriter bespaart kostbare tijd
Daan Streim reist met Martin heel Europa af op zoek naar bijzondere schoenen. Voor de inkoop gebruiken zij de OrderWriter app. Daan is enthousiast: “Wij zitten veel in het vliegtuig. Voorheen waren dat loze uren en moesten wij bij thuiskomst naar kantoor om de bestellingen in te voeren. Met de OrderWriter maken wij de bestellingen helemaal af, nog voordat we op Schiphol landen. Dat is echt een grote winst en geeft ons veel meer vrijheid.” Daan is de jongste van het team en studeerde bedrijfseconomie. Daarmee is financiële kennis binnen het bedrijf gewaarborgd. Marlon bestuurt het bedrijf en verzint met zijn creatieve afdeling mooie marketing campagnes. Martin is trendwatcher voor de collectie, die blijft vernieuwen. Zij spelen niet op ‘safe’, zij durven uitgesproken keuzes te maken. Zij hebben gevoel voor trends, timing en marketing. Samen met de bijzondere winkels op A-locaties bieden zij een beleving, die branding naar een hoger plan tilt. Kortom, een dreamteam in schoenenland.
Tekst: Vivienne Westerhoud
Foto Marlon en Daniel Streim (boven): Shoebaloo archief