Geld verdienen met bloggen
Bloggen is al jaren erg populair. Waar we vroeger veel meer lazen, willen we nu allemaal ons eigen verhaal opschrijven en delen met de wereld. Naast bloggen is nu vloggen ofwel video-bloggen ook helemaal hot, maar de meeste mensen die hun verhaal willen gaan vertellen beginnen met schrijven. Dat is al best spannend, als je persoonlijke verhalen wilt delen via het internet. De stap naar video is voor veel bloggers nog best groot. Maar hoe kun je nu ook je geld verdienen met bloggen?
Vind je doelgroep
Als je begint met bloggen, kies dan duidelijk de doelgroep waarvoor je wilt gaan schrijven. Meestal zijn dat ‘mensen zoals jij’ als je over je eigen leven gaat schrijven op je blog. Maar het kunnen ook ‘moeders’ of ‘fashion lovers’ zijn. Of mensen die bewust en gezond willen eten, als je gezonde recepten wilt gaan delen. Of je nu over mannenmode of cosmetica schrijft, houd altijd goed voor ogen wie jouw lezers zijn en luister naar reacties en commentaren om erachter te komen wat zij interessant vinden om te lezen.
Vergroot je bereik door fans
Als je begint met bloggen, merk je snel genoeg of er mensen zijn die jouw verhalen graag lezen. Hoe persoonlijker je schrijft, hoe meer mensen zich erin zullen herkennen. En dat is precies de sleutel tot succes. Als mensen problemen of juist plezier herkennen van wat jij deelt, zullen zij fans worden en vaker terugkomen op jouw blog. Via social media en nieuwsbrieven kun je lezers werven. En als je een expertise wilt delen met je lezers, schrijf dan eens een gratis e-book, die mensen kunnen downloaden. Zo krijg je steeds meer volgers en trouwe lezers. En kun je uiteindelijk geld verdienen met bloggen.
Geld vragen voor advertenties
Zodra jouw blog meer dan vijfduizend bezoekers per maand heeft, kun je geld verdienen met het plaatsen van advertorials. Afhankelijk van het onderwerp van je blog en vooral de doelgroep die jij aanspreekt, kun je sieraden, jurken, sokken of energiemaatschappijen promoten. Je kunt het zo gek niet verzinnen. De trend van de laatste paar jaar is dat bedrijven niet zozeer een advertentie tekst willen, maar veel liever een ervaringsverhaal. Een verhaal dat jij deelt met je volgers, waardoor zij dat ook zouden willen gebruiken. Als je genoeg volgers hebt, ben jij een influencer en heeft jouw verhaal waarde voor bedrijven die iets willen verkopen.