door: Vivienne Westerhoud.
Steeds vaker schrijf ik teksten voor klanten. De leukste opdrachten zijn de interviews die ik mag maken. Interviews met bevlogen ondernemers. Ik vind het mooi om de ‘spark’ bij mensen te ontdekken, wat drijft hen? Wat laat hen stralen? Wat maakt dat zij succes hebben in wat zij doen? Een van mijn opdrachtgevers David Schaap van Nyon.nl vraagt mij regelmatig een van zijn tevreden klanten te interviewen. Wat een feest. Zo sprak ik enige tijd geleden met Hans van Dijk in Waalwijk. Het resultaat is een publicatie op Textillia:
Hans van Dijk pakt zijn klanten in en kleedt ze aan
Ik loop de winkel binnen. Van Dijk in Waalwijk. Ik heb er veel over gehoord en gelezen, maar was nog niet eerder in de zaak. De heren- en damesmode zaak waarvoor Zuid Nederland in elk geval heel wat kilometers omrijdt. En ik snap nu waarom. De zaak ademt mode. Maar dat niet alleen. De entourage, de aankleding van vloer tot plafond, alles klopt. Het personeel is vriendelijk en behulpzaam. Een vriendelijke, warme, hippe jonge vrouw, haalt precies de juiste jurk voor me uit het rek. En op de achtergrond speelt muziek waar ik van houd.
In de perfectie schuilt de liefde
Ik heb een afspraak met Hans van Dijk. Tweede generatie eigenaar van deze bijzondere modewinkel in Waalwijk. Hij komt op mij af lopen met uitgestrekte arm en open blik. ‘Laten we even in de Bistro gaan zitten’. Bistro Meneer van Dijk is de inpandige Bistro in Italiaanse sfeer met zwart, wit en messing. Met spiegels aan de wanden die de ruimte groter doen lijken. Aan alles is gedacht. Elk detail lijkt te kloppen in de winkel. Is dat het geheim van het succes van van Dijk? Vraag ik terwijl Hans van Dijk mij onderzoekend aankijkt.
‘Deze tegeltjes zijn rond gebakken, met de hand gemaakt’ zegt hij terwijl hij trots op de muur wijst. ‘Ik heb een hang naar perfectie. Retail is detail. En in de perfectie schuilt de liefde.’ Deze man is een estheet, een perfectionist met oog voor detail. ‘Ik was gisteren in Milaan, daar is een tentje waar je echt heen moet als je er eens bent. Het heet Bagutta en is een lief en simpel tentje met eerlijke mensen in de bediening. Het is echt iets voor jou!’ Ik hoor het adres niet, maar vraag me onmiddellijk af hoe deze man weet wat er bij mij past. Hij heeft een scherp oog. ‘Je fotografeert zeker ook?’ vraag ik. ‘ Ja, dat klopt!’ roept hij enthousiast.
Efficiënter werken
Ik vraag hem of hij zelf de inkoop doet. ‘Nee daar houd ik me niet teveel mee bezig. Ik bepaal wel met welke merken we in zee gaan natuurlijk. Maar ik heb liever dat de floormanagers betrokken zijn bij de inkoop. Tenslotte moeten zij het verkopen. Ze werken met de OrderWriter, de nieuwste inkoop app op tablet. Dat scheelt de inkopers bakken met tijd, doordat ze niets meer handmatig in hoeven te voeren.
We kopen doorlopend in gedurende het jaar en weten op elk moment waar we staan. Dat is geweldig, want werken is helemaal niet leuk. Je moet met de mooie kant van het vak bezig zijn.’ Voor ik mijn volgende vraag kan stellen staat hij op en zegt me even te wachten. Ik drink rustig de verse muntthee die ik inmiddels voor me heb staan. Even later zit Hans van Dijk met zijn Leica fotocamera foto’s van mij te maken. ‘Het licht valt zo mooi op je gezicht, moet je kijken!’
Leiding nemen over je klanten
Terwijl Hans foto’s van mij blijft maken, probeer ik de reden te onthouden waarom ik hier was. Ik wil meer weten over het succes van dit bedrijf. Wat is mode voor jou? Is mode voor iedereen anders? Of gaan we allemaal mee met dezelfde mode? Hij kijkt mij verbaasd aan. ‘Natuurlijk gaan we allemaal mee met de mode. Wij worden geïnspireerd door de ontwerpers. Parijs, Milaan en New York.’ Hij maakt grootse gebaren met zijn armen en wijst in de juiste richting. ‘En het is onze taak en passie deze bij de mensen te brengen. Mensen komen hier niet om hun eigen stijl te kiezen, zij willen juist van ons horen wat zij dit jaar mogen dragen. We nemen daarin de leiding, die zij van ons verwachten en verlangen.’
Ik denk dat ik antwoord heb op mijn vraag. Op dat moment loopt er een gedistingeerde man langs ons tafeltje. Hij groet Hans en maakt een terloopse opmerking over een nieuwe modetrend. De man vraagt zich af of hij daar wel in mee zal gaan. Het heeft te maken met sneakers en sportieve stoffen in de herenmode. ‘Ja’, zegt Hans van Dijk, het is even wennen, maar we gaan er allemaal aan!’ De man lacht uitbundig en ik zie dat hij Hans gelooft. En ik geloof hem ook. De vastberaden toon waarop hij het zegt, samen met de uitnodigende jongensachtige uitdrukking op zijn gezicht, verklaren zijn succes. Hij pakt mensen in. En hij kleedt ze aan.
Tekst: Vivienne Westerhoud
Foto’s: Hans van Dijk